De Stichting Sierk Schröder is de auteursrechthebbende op alle kunstwerken van Sierk Schröder |
Home | Stichting | Biografie | Reacties | Tekenlessen | Galerie | Portretten | Tentoonstellingen | Nieuws | Webwinkel | Vervalsingen | Pers | Recensies |
Home | Persberichten | Persbericht tentoonstelling 'Juliana' Tentoonstelling 'Juliana' in Paleis het Loo Tentoonstelling 'Juliana'Persbericht juli 2009Paleis Het Loo, Nationaal Museum, toont vier portretten van de koningin, geschilderd door Sierk Schröder. Sierk Schröder schilderde veel portretten van Koningin Juliana. Meestal poseerde de koningin in zijn oude atelier aan de Schouwweg te Wassenaar. Toen Sierk Schröder 70 jaar werd, ontving hij van Hare Majesteit 70 witte rozen. Het jaar 2009 was het 100ste geboortedag van Koningin Juliana. Ter gelegenheid daarvan werd in Paleis Het Loo de dubbelexpositie 'Juliana' gehouden. Het eerste deel van de expositie was gewijd aan het boeiende maar ook bewogen leven van de vorstin en was getiteld 'Juliana, een wandeling door haar leven', het tweede deel betrof 'Juliana in beeld'. Koningin Juliana en Sierk Schröder Dikwijls portretteerde Sierk Schröder de koningin. Niet alleen
waren er officiële portretopdrachten, ook schilderde Sierk Schröder
enkele persoonlijke portretten van haar, waaronder een portretje op
verzoek van haar moeder, in 1949.
In 1963 verkeerde Sierk Schröder langere tijd in het gezelschap
van Hare Majesteit. Dat was tijdens het Koninklijk bezoek van de Koningin
en Prins Bernhard - Prinses Beatrix was er ook bij - aan de Shah en
Farah Dibah. Koningin Juliana had Sierk Schröder verzocht in het
Paleis te Teheran het portretje te schilderen van de jonge Shah Reza.
Over die periode, van 3 tot en met 13 oktober, maakt Sierk Schröder
dagelijks een boeiend verslag, steeds als brief verstuurd aan zijn lieve
vrouw Mieke. In de eerste brief schrijft hij dat de verslagen gerust
door anderen mogen worden gelezen. Een bijzonder schilderij waarop Koningin Juliana is te zien, is de Soevereiniteitsoverdracht aan Indonesië, geschilderd in 1949. Het voorstel aan de Regering om Sierk Schröder dit schilderij te laten maken, was van de koningin. Zij, Minister-president Willem Drees en zijn Indonesische ambtsgenoot Hatta zetten hun handtekening onder de overdracht tijdens een plechtige bijeenkomst in de Burgerzaal van het Paleis op de Dam. Het grote schilderij hangt in dit Paleis, het is eigendom van het Rijk, maar in bruikleen gegeven aan de Koninklijke familie. Portretten van Koningin Juliana, geschilderd door Sierk Schröder hangen onder andere in de Tweede Kamer (1974), in het gebouw van de Raad van State (1958), in het Stadhuis van Den Haag (1950), in Londen in het gebouw van de Carpenters Guild (Koningin Juliana was beschermvrouwe. Het portret werd in 1959 aangeboden in aanwezigheid van de Lord Mayor van London). De portretten, tentoongesteld in Paleis Het Loo zijn drie olieverfschilderijen: Nooit zat de koningin lang voor een portret. Voorstudies werden niet gemaakt. Sierk Schröder kende haar bewegingen, haar karakteristieke houdingen. Daarom kon hij zich direct een goed beeld vormen hoe het portret er zou gaan uitzien. Bovendien was Sierk Schröder een overtuigd alla prima schilder. Dat houdt in dat het portret snel geschilderd wordt en tot stand komt voordat de verf droogt. 'Nat in nat' wordt dat genoemd, oog en hand zijn één*. Postzegels: Slotopmerking: Sierk Schröder en vier generaties van het Koningshuis De tentoonstelling 'Juliana' in Paleis Het Loo duurt tot en met
30 augustus:
*Sierk Schröder schilderde de portretten zonder voorstudies. Hij was een overtuigd alla prima schilder. Hij schrijft daarover: steeds meer (en hij doelt op de periode 1944/45) raakte ik overtuigd van de waarde van het alla prima schilderen. Hals, van Dijck, Rubens, allen 'snelle' schilders, duidelijk te zien in de penseelstreek. Ik moest mij ontworstelen aan de algemeen geldende op de academie onderwezen methode van eerst een tekening - die overzetten (doorponsen) op doek, dan dun overschilderen. Een methode die gebaseerd is op angst, van niet te kunnen, op het verbeteren van fouten in plaats van het ineens goed doen. Maar om het ineens goed te doen, moet je ook goed kunnen tekenen ('to draw of not to draw'). Deze opvatting heb ik kunnen staven in de eigen copieën en later in werken van Velazquez in het Prado - het bleef een strijdpunt, vooral met mijn collega Röling toen ik later in Amsterdam (Sierk Schröder was hoogleraar aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten van 1960-1968) les gaf in figuur- en portretschilderen. |
|
Pieterskerkgracht 11, 2311 SZ Leiden Tel. 0031
(0)71 3645469
© Copyright 1996 - 2022 Stichting Sierk Schröder. All Rights Reserved De Stichting Sierk Schröder is de auteursrechthebbende op alle kunstwerken van Sierk Schröder - Contact |