De Stichting Sierk Schröder is de auteursrechthebbende op alle kunstwerken van Sierk Schröder |
Home | Stichting | Biografie | Reacties | Tekenlessen | Galerie | Portretten | Tentoonstellingen | Nieuws | Webwinkel | Vervalsingen | Pers | Recensies |
Lezingen / betogen / interviews Sierk Schröder (1903-2002)Lezingen / betogen / interviews / brieven / briefwisselingen
Sierk Schröder reageert op het artikel van Geert Dales in de
NRC van 27 sept. 1997 In een artikel in de NRC van 27 september 1997 fulmineert de heer Geert
Dales tegen het kortgeleden verschenen boek van Riki Simons De gijzeling
van de beeldende kunst. Hij schrijft hierin: Nadat Hitler staatshoofd werd, maakte een kunstverständige elite uit wat wél en niet als kunst beschouwd mocht worden. Waanzinnige staatssubsidies werden verstrekt aan beeldhouwkunst en bouwkunst. Breker en Speer konden hun gang gaan. Waren Hitlers invloed en die van door hem ingestelde Kulturkammern, die de kunst van het Derde Rijk en in de bezette gebieden vormden, niet dodelijk voor elke ontwikkeling van schilderkunst, beeldhouwkunst en literatuur tijdens zijn regime? Beyreuth bloeide op en werd een heilig volksgebeuren. Maar wat zou er gebeurd zijn met de 'Entartete Kunst' als Europa in de macht was gekomen van de staatskunst van het Derde Rijk? Een tweede voorbeeld: Rusland na de revolutie. Hoe is het gegaan met het bevlogen avant-gardisme van Malevitsj en zijn groep toen onder Stalin de 'staat' de teugels van het kunstgebeuren in handen nam? De staatsinmenging en staatssubsidies voor kunst die het communisme verheerlijkte was de doodsteek voor de bevlogen avant-garde in Rusland in het begin van deze eeuw. Kunstenaars die bleven werd de mond gesnoerd, of ze verdwenen in kampen in Siberië. Velen hebben hun overtuiging met de dood moeten bekopen. Maar ook de Salonkunst van de negentiende eeuw in Frankrijk breng ik
ter berde, of in Engeland het proces van Whistler met de almachtige
betweter Ruskin, de officiële vertegenwoordiger van de heersende
klasse, die oordeelde wat kunst was en wat niet. Ik zou meer voorbeelden kunnen noemen uit een ver, ver verleden, de macht van de staatskunst der Farao's in Egypte, de invloed van de kerk in Byzantium en van de kloosterorden in de vroege middeleeuwen, de invloed van de door kerkvorsten opgedrongen stijl die het verval inluidde van de hoog renaissance tot het maniërisme. Men zou mij kunnen tegenwerpen dat in die periode grote kunstwerken
ontstonden, maar er is één essentieel verschil tussen
de kunst uit dat verre verleden met de ontaarding van het bevlogen avant-gardisme
in de tweede helt van onze eeuw. De makers van Egyptische schilderijen
en beeldhouwwerken, van de grandioze beelden uit Byzantium en van ontroerende
incunabelen, die de eenvoudige kloosterbroeders ons nalieten, hadden
één ding gemeen: het waren bekwame handwerkslieden. Ze
maakten kunstwerken, maar noemden zich geen kunstenaar. Kunst komt niemand
aanwaaien, vereist leertijd, eindeloos oefenen, materiaalkennis, een
vaste hand die gehoorzaamt aan de geest. Dat onomstotelijk voor mij vaststaat dat de staat als kunstdoder een
voldongen feit is, moge uit het bovenstaande blijken. Uit het archief van de Stichting Sierk Schröder ' Opmerkingen: Riki Simons Geert Dales Sir Kingsley Amis (1922-1995), is een Engels auteur.
Zijn stijl wordt gekenmerkt door vlijmscherpe observaties. |
|
Pieterskerkgracht 11, 2311 SZ Leiden Tel. 0031
(0)71 3645469
© Copyright 1996 - 2022 Stichting Sierk Schröder. All Rights Reserved De Stichting Sierk Schröder is de auteursrechthebbende op alle kunstwerken van Sierk Schröder - Contact |